Terug naar overzicht

Tussentijdse cijfers nodig? Meer dan op een knop drukken!

De balans en jaarrekening zijn gestandaardiseerde financiële documenten die door bankiers worden gebruikt om de financiële stabiliteit van jouw onderneming te beoordelen. Zo kunnen  ze de terugbetalingscapaciteit inschatten bij het toekennen van een financiering.

Maar om dit waarheidsgetrouw beeld te kunnen maken in de vorm van een balans en jaarrekening, moet de accountant enkele taken doorlopen. We bespreken in deze blog de 3 belangrijkste:

  1. Openstaande facturen en betalingen
  2. Eindejaar verrichtingen
  3. Algemene controle

 

Hieronder spitten we deze 3 taken in meer detail uit. Op het einde van dit artikel doen we uit de doeken hoe wij er toch in slagen tussentijdse cijfers binnen enkele dagen aan te leveren.

 

  1. Openstaande facturen en betalingen

Er zijn openstaande facturen die geïnd moeten worden van klanten en facturen die betaald moeten worden aan leveranciers. Het openstaand saldo aan te ontvangen klanten en te betalen leveranciers is een belangrijke factor voor een bankier bij het overwegen van de goedkeuring van een financiering.

Problemen met het innen van verkoopfacturen kan uiteindelijk invloed hebben op je vermogen om inkoopfacturen te betalen, wat kan leiden tot financiële problemen en mogelijk een faillissement.

Om dit te voorkomen sturen wij bij HoFP maandelijks een overzicht van openstaande facturen naar onze klanten. Bij klanten die moeite hebben om dit op te volgen, plannen we zelfs maandelijks een korte meeting in met de dossierbeheerder om dit samen te overlopen.

Bovendien kan de accountant in de boekhouding niet-identificeerbare betalingen tegenkomen.

Naast een indicatie van administratieve nonchalance, betekent dit ook dat de kosten niet volledig zijn opgenomen. Bij grote bedragen kan de bankier zich vragen stellen bij de volledigheid van de boekhouding.

Ook voor HoFP als een rode lap voor een stier. Verkoopfacturen komen automatisch binnen, het betreft steeds aankoopfacturen die ontbreken. Dit betekent ook dat deze facturen niet opgenomen kunnen worden in de Btw-aangifte, met als gevolg: geen of laattijdige recuperatie van BTW. Dankzij onze maandelijkse opvolging brengen wij via het recupereren van de  BTW een mooi centje in de lade van onze klant. Om dezelfde reden verwerken we ook bij Eenmanszaken de banktransacties.

 

  1. Eindejaar verrichtingen

Er is een veelvoorkomende misvatting onder startende ondernemers of professionals dat boekhouden enkel bestaat uit het verwerken van inkoop- en verkoopfacturen.

Maar dit is slechts één vierde van het werk. De accountant is namelijk ook verantwoordelijk voor eindejaarsverrichtignen die, zoals het woord het zegt, typisch slechts één keer per jaar, op het einde, geboekt worden.

Voorbeelden hiervan is het boeken van de afschrijvingen van investeringen. De boeking hiervan werd ondertussen geautomatiseerd. Daarnaast zijn er ook nog andere typische boekingen typisch bv. vakantiegeld, gedeelte van de lening die het komende jaar wordt betaald overboeken, om er maar twee te noemen.

Deze boekingen spelen een belangrijke rol in het algehele beoordelingsproces en helpen bankiers bij het evalueren van je aanvraag.

Je begrijpt ondertussen dat deze boekingen extra moeten gebeuren om tussentijdse cijfers waarheidsgetrouw voor te leggen. Daarenboven moeten ze op het einde van het jaar, zoals gepland, nog eens geboekt worden omdat de realiteit ondertussen veranderd is.

Voor een vennootschap is het bijvoorbeeld gebruikelijk om een aanzienlijke hoeveelheid tijd te besteden aan eindejaarsactiviteiten en het afsluiten van het fiscale jaar. Vaak besteedt de accountant hier evenveel tijd als de tijd die wordt besteed aan het voeren van de dagdagelijkse boekhouding.

Bij HoFP richten we ons op het voorspellen van eindejaarswinsten. Hierin spelen de meeste eindejaarstransacties een belangrijke rol. Om deze reden verwerken wij naar aanleiding van onze besprekingen met onze klanten steeds de belangrijkste eindejaarsverrichtingen. Voor onze ondernemers gaan we zelfs zover als maandelijks een mini afsluit te verwerken.

 

  1. Algemene controle

Nadat we alle voorgaande taken hebben afgehaspeld, maken we de jaarrekening op. Hierbij wordt het werk van de dossierbeheerders uitgebreid gecontroleerd om de nauwkeurigheid te garanderen. Hierbij controleren we op:

  • Is de boekhouding volledig? Werden alle kosten en opbrengsten opgenomen? Werden alle kosten en opbrengsten in de juiste periode geboekt? Moeten er overgedragen worden naar een ander boekjaar?
  • Zitten er fouten in de boekingen? Hoe meer een boekhouding gerobotiseerd verloopt, hoe sneller er geboekt wordt. Dit betekent ook dat er een grotere kans bestaat  dat de robot een foutje maakt. Missen is menselijk… of liever robottelijk. AI staat nog in zijn kinderschoenen, in de toekomst verwachten we hier veel van.
  • Kritisch nadenken of de boekhouding nog extra fiscaal geoptimaliseerd kan worden. Kortom, de boeking is correct, maar als we ze op een andere kostenrekening boeken sparen we de klant een centje aan belastingen.
  • Missen we nog enkele eindejaarverrichtingen? Dit moet allemaal gecontroleerd worden vooraleer we een balans en resultatenrekening kunnen afleveren.

Tijdens de maandelijkse bespreking met onze ondernemers overlopen we dan de belangrijkste posten, zodat onze ondernemers een ruim maar duidelijk beeld hebben van de resultaten van hun onderneming.

Anderzijds halen wij bij HoFP ook nog inspiratie uit de feedback van de ondernemer, vaak kunnen we nog enkele zaken fiscaal optimaliseren wat resulteert in MoreMoneyinthePocket.

 

Conclusie

Ieder jaar zien we vanuit ons kantoor de lente aanbreken. Onze ondernemers en professionals krijgen last van lentekriebels en ze willen gaan investeren. Is het nu in voertuigen, loodsen en ander vastgoed tot het overnemen van een andere onderneming, we zien in de lente de aanvragen binnenstromen.

Is het nu voor een financiering bij een bankier of voor een kapitaalronde bij één of meerdere investeerders? Steeds is het afleveren van een tussentijdse balans en jaarrekening een basisvoorwaarde om de aanvraag te evalueren.

Zoals we hebben uitgediept in deze blog is een afsluiting, een taak die vaak evenveel werk in beslag neemt als het voeren van de boekhouding voor een volledig jaar.

Bij HoFP beseffen we echter dat onze ondernemers kort op de bal willen spelen en daarom maken we maandelijks een mini afsluit. Dit kan natuurlijk enkel doordat we zo sterk hebben geïnvesteerd in automatisatie en robotisatie van de boekhouding.

Hoewel we per maand de boekhouding verwerken, maken we de belangrijkste afsluitverrichtingen per kwartaal.

Kortom, met op een knop te drukken is de kous nog niet af, maar bij HoFP is ze toch al voor een groot stuk gebreid.

Ben je klaar voor More Money In The Pocket?

Ben je klaar voor more money in the pocket? Wil je een duidelijk financieel plan, maar ook inzicht in jouw winst en het resultaat dat je mag verwachten op het einde van het boekjaar?

Maak een afspraak met ons voor een eerste gesprek. Geheel vrijblijvend en gratis, uiteraard.

Word jij ook één van onze verhalen?

Enkele van onze tevreden klanten getuigen:

Tom Debooser, eigenaar van een Argenta Kantoor

Wednesday, 5 February 2020

Als je zicht wil op jouw cijfers, heel éénvoudig voorgesteld met grafieken en vooral inzicht wil hebben in jouw financiën, dan kan ik House of Financial Partners warm aanbevelen.

Bekijk dit verhaal

Bram Balcaen, eigenaar van stal Imala, oprichter van Equicty

Thursday, 11 June 2020

We bevelen House of Financial Partners zeker aan. We zijn dermate tevreden dat we nu met Equicty, een scale-up uit de Imec I-start stal ook klant geworden zijn.

Bekijk dit verhaal

Lies Nuyttens, zaakvoerder bij SDAD

Tuesday, 4 December 2018

Proactieve, commerciële strategische en klantgerichte ondersteuning en dit in combinatie met een vlotte boekhouding. Een niet alledaags te vinden combinatie, echter wel een noodzaak voor vele ondernemers. Top concept bieden jullie aan! Zeker aan te bevelen.

Bekijk dit verhaal

Stefanie Cailliau, zaakvoerder bij Lilypoppy

Tuesday, 15 January 2019

Bij Francis en Katrijn krijg je echt een persoonlijke aanpak op maat! Ze zijn zoveel meer dan een boekhoudkantoor. Ze denken mee met je zaak, begeleiden je met jouw businessplan en helpen jouw financieel plan op punt te stellen. Fijn om met mensen samen te werken die net zo gedreven zijn als ik. De passie om uw zaak te doen slagen en groeien spat er van af! Ik ben fan!

Bekijk dit verhaal
Your browser is out-of-date!

Update your browser to view this website correctly. Update my browser now

×